西村多美子写真展 「舞人木花咲耶姫
Tamiko Nishimura「The Miko Dancer -Konohanano Sakuya Hime - A pilgrimage through the country with her two childrenDM 写真集 Publication

会期 Dates:2016年10月29日~12月10日 
※作家在廊予定日:11/12、 11/19、 11/26、 12/2、 12/10

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トークイベント開催のお知らせ:
[対談] 西村多美子×木花咲耶姫 (すぎえすみえ)
10.29 [土]17:00-18:00 (予約不要、参加無料)      
聞き手:アマンダ・ロ(禅フォトギャラリー)
※トークイベントの後、18:00~20:00 オープニングパーティーを開催いたします。

Talk show: 
Tamiko Nishimura and Sakuya-hime will discuss their work and lives from 5pm on Saturday 29th October at Zen Foto Gallery (free admission), moderated by Amanda Lo.
The artist reception will follow from 6pm

展示概要:
本展では、西村多美子が1979年から1981年にかけて、全国行脚の旅に出た舞人木花咲耶姫-子連れ旅-を密着撮影した作品群を紹介いたします。撮影当時制作したオリジナルプリントを30点展示(モノクローム写真26点、カラー写真4点)。展覧会に併せ、写真集「舞人木花咲耶姫」を禅フォトギャラリーより刊行いたします。写真集ご購入希望の方

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(English follows)

木花咲耶姫ー本名すぎえすみえーに初めて会ったのは、一九七九年十一月、井の頭公園(東京吉祥寺)である。人けのない公園で踊っていたのだが、その激しい動きに、私はてっきり男性が踊っているのだと思った。神懸かり的にも見える踊りの後、化粧を落としながら話す姿は、まるで少女のようで、とても同じ人物とは思えなかった。

木花咲耶姫の東京での生活は、週一回、街中の不特定な場所で、土曜日は井の頭公園で踊っていた。他にも絵のモデルをしたり、帯を縫ったりして暮らしていたが、一九八〇年四月末、子供二人(四歳、二歳)を連れ、全国各地の神楽を訪ねる旅に出た。その旅に私も同行することにした。

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かわきりは、木花咲耶姫を祀ってある富士吉田(静岡県)の浅間神社で舞を奉納することである。母親が舞う神社の神楽殿の下では、子供達がハーモニカを吹き、舞に見入ったり、走りまわったりしていた。人との出会いの中で一番密接なものは、子供との関係だと言う。幼い子を旅に連れ歩くのは、当然のことなのだろう。

五月、諏訪大社(長野)で七年に一度行われる御柱祭を訪れる。地元の人の協力もあって、祭の当日に拝殿で舞を奉納することになった。知人宅に身を寄せ、朝五時にむずかる子の手を引いて、諏訪大社へ向かう。奉納の舞は、特に動きが少ないのだが、彼女の舞は以前に比べて跳ねることが減り、指先の微妙な動きが目につく。

この年の御柱祭は初夏のような陽気で、子供達は暑さのせいか疲れきって、人混みの中のゴザの上に眠ってしまっていた。その傍らに彼女が座り「考えていた御柱祭とぜんぜん違う!」と言う。もっと小さい村祭りのようなものを想像していたのだと思った。

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祭の終った夜、子供達が寝静った後、宿を提供してくれた知人から地酒をご馳走になる。翌日、子供達は旅慣れないせいか、朝からかわるがわるに泣いた。朝食を終え、祭の後の雨の中、諏訪湖へ向かった。彼女は湖の対岸を指差しながら「二人の子供を産むために、二年間、湖岸の家に住んでいたのよ。まるで世間から身を隠してたようだった」と語った。子供達は夢中で湖に石を投げている。その姿を見ながら、諏訪滞在は祭り中心で忙しなく過ぎていってしまったが、これからは子供のペースに合わせ、のんびりと神楽や祭を訪ねる旅をすると彼女は言った。

翌日、母と子供二人は、リュックサックを背負い、松本へ旅立った。

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木花咲耶姫が舞を奉納したのは、富士吉田の浅間神社、長野の諏訪大社と穂高神社、松本の四柱神社と御射神社、糸魚川の天津神社、神戸の生田神社、奈良の石上神社と大神神社と石園座多久虫玉神社、宮崎の高千穂神社等である。また各地のライブハウスでも踊っている。長期滞在したのは、京都大原の小松均画伯のアトリエや、奈良の大倭紫陽花邑と高鴨神社、島根の弥栄の里共同体等である。(西村多美子)

It was in November of 1979 in Inokashira Park, Kichijoji, Tokyo, when I first met Konohanano Sakuya Hime (Sumie Sugie was her real name). She was dancing in the deserted park, and I thought the person making such vigorous movements was a man. After the divinely-inspired dance performance, I saw her speaking as she removed her make-up. She looked like a little girl and I could scarcely believe that she was the same person.

Konohana Sakuya Hime would dance at various arbitrary locations in Tokyo once a week, and at Inokashira Park on Saturdays. Apart from these performances, she was also artists’ model and sewed kimono obi belts for for a living. At the end of April 1980, she embarked on a journey with her two children (aged 2 and 4 years old), visiting kagura performances throughout the country. I accompanied her on this journey.

The opening was her mai dance of dedication to Sengen Shrine in Fuji Yoshida in Shizuoka wherein is enshrined Kohohanano Sakuya Hime (a female god appearing in Kojiki, Record of Ancient Matters). While their mother was dancing in the kagura hall at the shrine, her children, under the same roof, were playing harmonica, watching the dance, or running around. It is said that, among various of encounters, those with children form the closest relationship. Hence, it was natural for her to bring the little children along on her journey.

In May, we visited Suwa-taisha Shrine in Nagano to join the Onbashira Festival that takes place once every seven years. With the support of local residents, she had a chance to dedicate the mai dance performance at the hai-den, the outer shrine, during the festival period. She stayed at a friend’s house and headed to Suwa-taisha Shrine, taking the hands of her fretful children at five in the morning. The movements of the dedication dance are inherently reserved, and in the performance I saw her leaping less than the past, which drew me to look carefully at the subtle movements of her fingertips.

It was sunny and hot during the festival, like an early summer day. Children were exhausted by the heat, and slept on the goza mat amid the crowd. Sitting beside them, she remarked ‘the festival was much different from what I had expected!’ I felt that she had imagined a smaller-scale village festival.

At the end of the festival, after children went to asleep in the evening, friends who offered accommodation treated us with locally brewed sake. In the next morning the children, who were unaccustomed to travelling, cried consistently. After breakfast, we headed to Suwa Lake in the post-festival rain. She told me, pointing at the other side of the lake, ‘I lived in a house by the lake for two years to give birth to two children, one after the other. It was like hiding from society.’ The children were absorbed in throwing stones into the lake. She said, watching them playing, she would from then on spend time leisurely visiting the kagura and festivals, slowing her journey to the children’s pace.

On the next day, the mother and her children left for Matsumoto with rucksacks on their backs.

Konohanano Sakuya Hime dedicated her dance performances to Sengen Shrine in Fuji-Yoshida, Suwa-taisha Shrine and Hotaka Shrine in Nagano, Yohashira Shrine and Misa Shrine in Matsumoto, Amatsu Shrine in Itoigawa, Ikuta Shrine in Kobe, Isonokami Shrine, Omiwa Shrine and Iwazononiimasutakumushitama Shrine in Nara, Takachiho Shrine in Miyazaki among others. She also presented her dance performance on stages at various locations. Places she stayed for a longer period of time include the studio of the painter Hitoshi Komatsu in Ohara, Kyoto, Ohyamato Ajisai Mura Village and Takakamo Shrine in Nara and Yaeno-sato Commune in Shimane. (Tamiko Nishimura)



開廊時間Open hours:
Tue(火)- Sat(土)12:00 - 19:00
(closed on Sun., Mon, & National Holidays 日・月・祝休廊) 
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