有元伸也 写真展「TOKYO CIRCULATION」 [English follows]
Shinya Arimoto
"TOKYO CIRCULATION" 写真集 Publication

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会期:2016年7月2日(土) – 8月3日(水)
オープニング・レセプション:7月2日(土)18:00-20:00
トークイベント:7月2日(土)17:00-18:00 有元伸也×百々俊二(写真家)

禅フォトギャラリーは、7月2日(土)から8月3日(水)まで、有元伸也個展「TOKYO CIRCULATION」を開催します。禅フォトギャラリーでの初めての個展となる本展では、有元が2006年から2015年まで発表し続けてきた「ariphoto」シリーズより、約50点のモノクローム作品を展示します。

有元は、初期の頃から一貫して、人間とその暮らしの環境に関心を向け、写真を撮り続けてきました。街を彷徨しながら写真を撮り続けるうちに、絶えず変遷する都市のなかにプリミティブな生命の営みを探るようになります。当初はチベットを主に撮っていましたが「写真家は自分の足下を撮らなければならない」と感じるようになると拠点を東京に移し、2006年より「ariphoto」シリーズとして、新宿を中心に東京の街を撮り続けています。

有元は、ビル等の直線的な構造やそこに暮らす人間を含む複合的な「都市映像」を撮りたいと考え、日本一の乗降者数を誇るターミナル駅であり、都庁を核に副都心として機能する新宿に着目し、その日常を撮るようになります。歌舞伎町に象徴される性風俗や暴力団の街といった典型的な新宿のイメージをなぞるのではなく、容易にカテゴライズされない都市の姿——建造物や人々等あらゆる要素を含む——を大量に撮り、無数なる「東京の肖像」を描き出しています。

有元作品のもうひとつの特徴は「セレクション」として定期的にシリーズを俯瞰し、整理、選出作業を行うことです。その過程でセレクトされた作品は、自主ギャラリーTOTEM POLE PHOTO GALLERYで発表されます。その年数回の発表のサイクルをとおして過去の作品や撮影に対する態度や姿勢を見直すことで、有元は自身の写真家としての変化や、都市に生きる人々と彼らの住む環境の変化・変遷を幾度となく再確認しています。

有元は現在も本シリーズを撮り続けており、作品数は増加し続けています。本展は「TOKYO CIRCULATION」というタイトルのもと、シリーズを「東京」を循環する一つの生態系として紹介します。この機会に是非ご高覧ください。

また、展覧会に併せ、本シリーズの集大成となる写真集を同タイトルのもと、禅フォトギャラリーより刊行します。

東京に居を移してから20年の月日が過ぎたが、日々変化を続けながら増殖するように拡大してゆくこの街の姿は今なお魅力的で、決して飽きることなく新鮮に映る。しかしその一方、都市機能の増大の結果として、人間が本来持っていたであろう生物としての身体性は見え難くなった。かつて私は大地と共存して生きるチベットの遊牧民と寝食を共にし、彼等の肖像を写真に収めてきた。その彼等と比べた時、都市の利便性を享受する人々の姿は被写体として少し物足りなく感じてしまう。だが本当にそうなのだろうか?よく目を凝らし東京の街を観察してみると、そこには都市と共存しながらたくましく生きる人々の姿が見えるはずだ。芽生えた疑問と向き合うべく、都市に生きる生物としての人間の姿を追い求める日々が始まった。それから10年が経った今、私の目に映る東京は壮大な循環を持つ一つの生態系だ。------2016年6月 有元伸也

有元伸也 1971年大阪府生まれ。1994年、ビジュアルアーツ専門学校大阪卒業。1998年、5年間にわたるチベットでの制作をまとめた写真集「西藏より肖像」で第35回太陽賞を受賞。2008年、自身の作品発表の場として東京・四谷にTOTEM POLE PHOTO GALLERYを設立、そこでの連続展を中心に活動を続ける。また国内外での個展やグループ展を精力的を開催・参加している。「写真の現在4」東京国立近代美術館(2012年)、「PHOTOQUAI 4」ケブランリー美術館・パリ(2013年)、「Tokyo Debugger」銀座・大阪ニコンサロン(2015年)、「チベット 草原 – 東京 路上」入江泰吉記念 奈良市写真美術館(2016年)など多数。主な写真集に「西藏より肖像」(Visual Arts、1999年)、「ariphoto selection vol.1- vol.6」TPPG(2010年〜2015年)、「TOKYO CIRCULATION」(禅フォトギャラリー 、2016年)などがある。


有元伸也『TOKYO CIRCULATION』写真集刊行のお知らせ:


表紙2種類、A3変形 (H373xW302xD21mm) / 196頁 / 上製本、スリップケース入り / 2016年7月15日発売
ブック・デザイン 伊野耕一 / 東京印書館印刷 / 禅フォトギャラリー刊行 / ディストリビューター 写々者
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Shinya Arimoto 「TOKYO CIRCULATION」Publication

Dates:July 2 (Sat.) –  August 3(Wed.)
Opening reception with the artist:July 2(Sat.)18:00-20:00
Talk Event:July 2 (Sat.) 17:00-18:00 Shinya Arimoto and Shunji Dodo (Photographer). In Japanese language only. Free admission.


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Zen Foto Gallery is pleased to announce an exhibition of Shinya Arimoto’s ‘Tokyo Circulation’, to be held from 2nd July to 3rd August. This marks Arimoto’s first solo exhibition at Zen Foto Gallery, presenting approximately 50 monochrome photographs from ‘Ariphoto’ that the photographer has been working on since 2006.

His keen interest in human beings and their living environment has run through his photography since the beginning. Wandering the streets of ever-transforming cities, he perceived a somewhat primitive form of life, and began to seek to capture it. In the earliest days, taking pictures of the Tibetan people and landscape was central to his photography. However, having felt that ‘photographers are meant to shoot the ground beneath their feet’, he moved to Tokyo. Since 2006, he has continued to photograph the city of Tokyo, which grew into the ‘Ariphoto’ series.

Aiming at capturing what might be called the ‘city image’ composed of a variety of elements of the city, ranging from the liner-shaped architectural elements to the residents or passengers, his curiosity has centred upon Shinjuku, the country’s biggest and most crowded terminus, as well as a relatively new centre of the capital, Tokyo. He then began to take pictures of its everyday scenes. Rather than representing the stereotypical image of Shinjuku, such as ‘sex town’ or ‘mafia-run town’ attributed to Kabuki-cho, he has tried to create a multifaceted portrait of Tokyo, producing abundant city images that contain every possible element, from architectures to people, which slip through our categorization.

Another notable characteristic of the work of Arimoto is the ‘selection’ process. The series has been periodically reviewed and reorganized by the photographer himself, and the selected works were exhibited at his Totem Pole Gallery several times each year. Through this cycle, he has repeatedly reexamined not only his works, but also his artistic development, attitude and stance of taking photography, as well as the theme; human beings and their living environment in an endless process of transformation.

The project is still going on and the series continues to expand. This exhibition, curated under the title ‘Tokyo Circulation’ presents this ever-growing body of work in a new light; Tokyo as a massive ecological system. A compilation of selected works from the series under the same title will be published to accompany the exhibition.

While it’s been more than twenty years since moving to Tokyo, I’ve never grown tired of how, day by day, the city fluctuates and grows. But on the other hand, it has become hard to see the embodiment of our true humanity -  perhaps this loss is a consequence of our unchecked modern urban proliferation.

Years ago, while I was photographing and living among nomads in Tibet I was struck by the way in which they live and coexist powerfully with the earth. I honed this feeling through making portraits of the people I encountered. Compared with my experiences there I felt that, as photographic subjects, through the convenience of modern life the citizens of Tokyo lacked something that those in Tibet naturally possessed.

But was this really so?

Making an effort to observe Tokyo well, one should be able to discover those living strongly with the same radiance of human nature coexisting within the city.  This belief led me to begin a daily attempt to seek out with my camera those who exist and thrive within their natural, yet urban, habitat.

Indeed, ten years have passed and in my eyes the dense sprawl of Tokyo is an ecosystem with magnificent circulation.  Shinya Arimoto

Shinya Arimoto was born in 1971 in Osaka, Japan. He began a freelance photography career upon graduation from Visual Arts Osaka in 1994. His work, taken over five years in Tibet, won the 35th Taiyo Award in "Portrait of Tibet”, published in 1999. Today he is based in Tokyo, where he energetically participates in solo and group exhibitions in Japan and abroad. He continues to administer his own gallery in Tokyo and self-publishes photography books under the Totem Pole Photo Gallery imprint. Major previous publications include “A Portrait of Tibet” (Visual Arts, 1999) and “ariphoto selection vol.1- vol.6” (TPPG 2010 - 2015).  Additionally, he serves as a lecturer of photography at Tokyo Visual Arts.



 

開廊時間Open hours:
Tue(火)- Sat(土)12:00 - 19:00
(closed on Sun., Mon, & National Holidays 日・月・祝休廊) 
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